Kevadele vastu – aluseline toitumine

Kevad on teadupärast parim aeg oma keha ja organismi puhastamiseks. Ja kevadel vajab igaüks veidi turgutust!

Ma ei ole küll kunagi ühtegi organismi puhastust teinud aga kuna mul on siiani läbimata kahekuuline nisu-piima ja pähklivaba dieet, mille pidin Kadi Helme soovitusel läbi tegema juba oktoobris-novembris (LINK), siis olen otsustanud ühildada need kaks. Teiseks põhjuseks on ka minu enda soov puhastada keha ja vaimu.

Mul on kodus hunnik toitumisalaseid raamatuid, mida ma ei ole siiani läbi töötanud/ lugenud. Kust aga alustada kui soov on alustada kohe?

Ostsin kuu alguses endale Toitumisteraapia kevadnumbri (teemaks tervislik puhastumine) ning olen seda sirvinud ja lugenud. Kõige põnevamateks artikliteks olid minu jaoks “Kuidas toetada keha tervise hoidjat – detoksifikatsiooniprotsessi” ja “Mida tähendab keha puhastumine?” Samuti oli ajakirjas üle 30 detoksifikatsiooni toetava retsepti.

Aga kui päris aus olla, siis mingi hetk jäi see ajakiri mul kapi nurka seisma.

Võtsin siis kõik oma toitumisalased raamatud riiulist välja ja hakkasin vaatama, millest alustada.

“Looduslik toit – ehe ja tervendav”, “Aluseline toitumine”,“Tervise saladused”, “Pukka elustiil”, “Toortoidu A ja O”, “Mille järele sul isu on?”, “Söö ja sära”, “Eat. Nourish. Glow.”, “Puhas ja tervislik dieet”.

aluseline toitumine
Valik minu toitumisalastest raamatutest

Lõpuks jäid kätte “Puhas ja tervislik dieet” ja “Aluseline toitumine”.

Mäletan, et ostsin need kaks raamatut aasta alguses – ühel ja samal päeval. Vaatasin ja valisin tookord veel, et millist raamatut võtta. “Puhas ja tervislik dieet” tundus asjalikum aga “Aluseline dieet” oli käes hoides ja sirvides nii mõnus (nii materjalilt kui visuaalselt), et ma lihtsalt ei suutnud teda raamaturiiulisse tagasi panna.

Sellel nädalal siis lugesin mõlemad raamatud läbi. Kaks väga erinevat teost, mis tekitasid minus väga erinevaid tundeid.

“Puhas ja tervislik dieet – kuidas saavutada täiuslik keha clean & lean dieedi abil”, James Duigan

Lugesin selle ühe päevaga läbi – see oli sisukas ja puudutas põgusalt kõiki olulisi toitumisega seotud teemasid. Samuti meeldisid mulle 14-päevase toitumiskava retseptid (toidupildid nägid super isuäratavad välja) ning see, et raamatus olid välja toodud ka erinevad treeningkavad.

“Aluseline toitumine – hämmastav 14-päevane dieet ja mõtestatud söömiskava”, Dr. Stephan Domenig

Ma olen lihtsalt armunud sellesse raamatusse! Meeli paitavad nii selle sisuline kui ka vormiline pool – sellest raamatust lausa õhkub harmooniat, tasakaalu, loomulikkust ja ehedust. Tervist.

Aluseline ravikuur (eluplaan) on terviklik lähenemisviis tervisele ja heaolutundele. See on kombinatsioon lihtsatest, kuid tõhusatest toitumisviisi ja elustiili põhimõtetest, mis viivad seedesüsteemi tasakaalu ning keha tagasi oma loomulikku tervesse olekusse.

MIKS on see oluline?

Sest toitainete omastamiseks ja kasutamiseks peab seedesüsteem söödud toidu korralikult lõhustama. Ebatervislikud toidud ja toitumisharjumused aga ka vanus ja elustiil (stress, vähene magamine, saaste, ületreenimine) pärsivad seedimist, mis omakorda mõjub halvasti organismi happe-aluse tasakaalule.

Happelises keskkonnas toimivad organismi rakud ebatõhusalt ega suuda mürkainetest vabaneda. Peale selle võib happeline keskkond tekitada erinevaid terviseprobleeme nt. soole ärritussündroom, südame-veresoonkonna haigused, krooniline väsimus, kandidoos, gluteenitalumatus, muud toiduallergiad, diabeet ja rasvumine.

Kuna keha pH tasakaalu mõjutab see, mida me sööme ja kuidas me elame, tuleb happelisuse vähendamiseks ja tervena püsimiseks muuta menüüd ja elustiili. Kõige tõhusam viis on tasakaalustada oma toitumist nii, et kaks kolmandikku söögist on aluseline ja üks kolmandik happeline. Eesmärgiks on tarbida toiduaineid, mis maitsevad hästi, täiendavad üksteist, mida on organismil lihtne seedida ning mis parandavad sooritusvõimet. Teisisõnu, toiduaineid, mis annavad hea tervise.

Toon siin välja ka aluselise ravikuuri/ elu põhimõtted:

  • ole teadlik (teadlik söömine)
  • kuidas süüa (närimise kunst)
  • mida süüa (kohalik ja hooajaline)
  • millal süüa (seedimise rütmid)
  • kui palju süüa (vähem on rohkem)
  • ära unusta vett (aitab puhastada organismi)
  • treeni regulaarselt (leia oma loomupärane tervislik vorm)
  • puhasta organismi (anna oma kõhule puhkust)
  • rikasta oma ümbrust (loo tervislik kodune keskkond)
  • leia oma rütm (rütmid ja tsüklid on meie heaolu jaoks üliolulised)

Ma proovisin kahel päeval teadlikku söömist keskendudes just närimisele. Olin hämmingus! Kui tavaliselt sain toidukorra söödud 10 minutiga siis nüüd kulus mul selleks vähemalt 20 minutit. Mulle meeldis selline teadlik, rahulik keskendunud söömine. Tajusin palju paremini toidu tekstuuri, maitseid ning ka oma keha signaale – sain palju suurema rahulolutunde söömisest.

Sõin vähem ja tundsin ennast palju kergemini ja paremini peale söömist.

Ühel korral proovisin, kui mitu korda suudan õunatükki närida. 150 korda! Õuna koor oli lihtsalt nii tihke.

Tegelikult mulle väga meeldib selle raamatu holistiline lähenemine ja kuna alustasin ka Giulia Endersi raamtu “Võluv soolestik” lugemist siis nüüd mõistan kordades paremini kui oluline on tegelikult seedimine, seda nii tervise kui ka heaolu aspektist!

Alustan homsest oma 14-päevast aluselist toitumist, aluseliste retseptidega katsetamist ning samal ajal jätkan ka toitumise ja seedimise kohta lugemist. Püüan kohandada retsepte niipalju kui võimalik, et jääda nisu-, piima ja pähklivabaks ja proovin järgi ka kõik raamatus olevad soovitused (avokaado juuksemask, aluseline jalavann, hingamis- ja joogaharjutused jms).

Mul on hea meel, et olen lõpuks võtnud omale selle aja, et tegeleda ise endaga.

 

One thought on “Kevadele vastu – aluseline toitumine

  1. Hei.
    Koputad selle postitusega tugevalt minu südametunnistusele, sest magan vähe, söön kui aega on ja mida parasjagu on jne. Loodan, et see kõik jääb mulle kuklasse tiksuma ja muutused ei jää tulemata.
    Igatahes suur tänu meelde tuletamast! 🙂

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata.